100 ilmaiskierrosta
100% jopa 300€
Backgammon on ikivanha lautapeli, joka on nykytiedon mukaan syntynyt yli 3 000 ennen ajanlaskun alkua.
Tämä yli viiden tuhannen vuoden ikäinen peli on yhä vieläkin yksi tunnetuimmista lautapeleistä, ja sen pohjalta on kehitetty myös suosittu kasinopeli.
Backgammon on kahden pelaajan lautapeli, jonka tunnistaa helposti pelilaudalla olevista kiiloista. Pelinappulat asetetaan kiilloille ja niitä liikutetaan tiettyjen sääntöjen puitteissa. Pelin voittaa se pelaaja, joka onnistuu ensimmäisenä pelaamaan nopeasti kaikki nappulansa ulos laudalta. Pelinappuloita liikutetaan noppien avulla, joten Backgammonissa voittamiseen tarvitaan taidon lisäksi myös ripaus onnea.
Vaikka peli saattaa aluksi vaikuttaa todella sekavalta, sen oppii yllättävän nopeasti. Suosittelemme lukemaan ensin pelin säännöt ja kokeilemaan tämän jälkeen jotakin netistä löytyvää Backgammon peliä. Luultavasti tulet huomaamaan ettei peli oikeasti ole lainkaan niin monimutkainen kuin pelkät säännöt lukemalla voisi kuvitella.
Tässä artikkelissa tutustumme pikaisesti Backgammon pelin sääntöihin ja siirrymme sen jälkeen tutkimaan Casino Backgammonia.
Backgammon laudalla on yhteensä 24 kiilaa, joista puolet ovat laudan yläosassa ja puolet alaosassa. Kiilat muodostavat hevosenkengänmuotoisen radan, jota pelaajat liikkuvat eri suuntiin. Toisen pelaajan viimeinen kiila on siis toisen pelaajan ensimmäinen. Alkutilanteessa pelaajilla kaksi nappulaa kiilalla 24, kolme nappulaa kiilalla 8, viisi nappulaa kiilalla 6, ja viisi nappulaa kiilalla 13. Yhteensä pelissä on siis 15 nappulaa. Pelaajan tarkoituksena on siirtää kaikki nappulat ensin omalle kotikentälleen ja tämän jälkeen ulos laudalta. Kotikentän muodostavat kiilat 1 -6, jotka ovat siis hevosenkenkämäisellä pelilaudalla kuusi viimeistä kiilaa. Tämä on helppo visualisoida ajattelemalla, että vastustajan kaksi nappulaa ovat omalla kotikentällä.
Pelin aloittaja ratkaistaan nopanheitolla. Suuremman silmäluvun saanut pelaaja aloittaa. Pelissä edetään heittämällä kahta noppaa. Tämän jälkeen pelaajan on siirrettävä kahta nappulaa noppien silmälukujen verran. Esimerkiksi 2 ja 4 heittänyt pelaaja siirtää yhtä nappulaa kaksi askelta ja toista nappulaa neljä askelta. Molemmat silmäluvut voi käyttää myös saman nappulan siirtämiseen, kunhan molemmat siirrot ovat pelin sääntöjen mukaisia. Mikäli molemmat nopat antavat saman silmäluvun, pelaaja saa käyttöönsä kaksinkertaisen määrän siirtoja. Esimerkiksi kaksi nelosta heittämällä voi liikuttaa neljää nappulaa neljän ruudun verran. Pelaaja voi siirtää vain yhtä nappulaa, mikäli toisen nopan antama siirto ei ole mahdollinen. Jos pelaaja voi tehdä jommankumman nopan määräämään siirron, mutta ei molempia, tulee pelaajan valita suuremman silmäluvun antanut noppa. Jos taas toisen nopan antama siirto mahdollistaa myös toisen nopan antaman siirron, tämän nappulan siirtäminen on pakollista. Pelaaja ei siis voi valita siirtävänsä vain toista nappulaa. Siirron on täytettävä seuraavat ehdot:
Jos pelaaja siirtää nappulan sellaiseen kartioon, jossa on vastapelaajan nappula, vastapuolen nappulaa “hitataan”, eli se tulee syödyksi. Tällöin nappula asetetaan pelilaudan puoliskoja erottavalle alueelle. Vastapuolen on käytettävä seuraava siirtonsa nappulan palauttamiseksi takaisin peliin. Nopan silmäluku 1 palauttaa nappulan kartiolle 24, silmäluku 2 kartiolle 23 jne. Nappulan palauttamisessa on käytettävä samoja siirtosääntöjä, jotka määrittävät tavallista liikkumista. Tämä voi johtaa sellaiseen tilanteeseen, jossa kotikentän jokaisessa kartiossa on vähintään kaksi vastustajan nappulaa. Tässä tilanteessa pelaaja joutuu luopumaan vuorostaan, kunnes kotikentälle vapautuu tilaa.
Kun pelaaja on saanut kaikki nappulansa siirrettyä kotikentälle, hän voi aloittaa niiden kotiuttamisen. Kotiuttamisessa pelaaja voi poistaa kentältä yhden nappulan, mikäli se on nopan silmäluvun mukaisen kartion päällä. Esimerkiksi heittämällä 6 ja 3 pelaaja voi kotiuttaa nappulat kartioilta 6 ja 3. Jos kaikki pelaajan nappulat ovat nopan silmälukuja lähempänä kotipesää, pelaajan tulee kotiuttaa kauimpana oleva nappula. Esimerkiksi silmäluvulla 6 voidaan kotiuttaa kartiolla 5 oleva merkki, mikäli kartiolla 6 ei ole yhtään merkkiä.
Kaikki 15 merkkiä kotiuttanut pelaaja saa yhden pisteen. Jos vastapelaaja ei onnistunut kotiuttamaan yhtään nappulaa pelin aikana, voittanut pelaaja voittaa gammonin ja saa kaksi pistettä. Jos vastapelaaja ei onnistunut kotiuttamaan yhtään nappulaa ja hänellä on vielä vähintään yksi pelimerkki joko syötynä tai vastustajan kotikentällä, voittava pelaaja saa backgammonin ja voittaa kolme pistettä. Peliä pelataan, kunnes jompikumpi pelaajista onnistuu keräämään ennalta sovitun määrän pisteitä.
Backgammon peliä pelataan useimmiten tuplausnopan kanssa. Tuplausnoppa on arpakuutio, joka sisältää silmäluvut 2, 4, 8, 16, 32, ja 64. Tätä noppaa ei heitetä, vaan pelaajat sopivat yhdessä mille sivulle arpakuutio käännetään. Pelikierroksen alussa jompikumpi pelaajista voi ehdottaa panosten (eli pelin tuottaman pistemäärän) tuplaamista. Jos vastapuoli suostuu tähän, noppa käännetään sille sivulle, joka tuplaa tämänhetkisen pistekertymän. Vastapuolen on joko suostuttava tuplaamiseen tai luovutettava kyseinen pelikierros.
Backgammon on siitäkin erikoinen lautapeli, että sitä on koitettu pelata myös kasinolla. O `Sheas Casino Las Vegasissa aloitti pelin tarjoamisen vuonna 2010. Peli katosi jäljettömiin muutamassa kuukaudessa, eikä sitä tiettävästi ole kokeiltu fyysisessä muodossa muuallakaan. Joiltain nettikasinoilta saattaa tosin löytyä Backgammoniin perustuvia kolikkopelejä.
Casino Backgammon oli / on (sikäli kuin sitä jossain vielä pelataan) tavalliseen Backgammoniin perustuva raha peli, jota pelattiin puolikkaalla pelilaudalla. Pelaajan nappulat asetettiin tasaisesti pelilautan vasemmalle puolelle, eli kokonaisesta pelilaudasta katsottuna viimeiselle neljännekselle ennen kotikenttää. Pelaaja saa valita liikutettava nappulat, eli käytännössä käyttää lähimpänä olevia nappuloita.
Pelissä on kolme panostusvaihtoehtoa
Eri panosten voittosuhteet riippuvat pelaajan liikuttamista nappuloista. Kauempana kotikentältä sijaitsevat nappulat antavat luonnollisesti parempia voittokertoimia, sillä niiden kotiuttaminen on epätodennäköisempää. Peliä jatketaan, kunnes laudalla ei ole enää jäljellä ainoatakaan nappulaa tai pelaaja kyllästyy pelaamaan.
Backgammon on yksi vanhimmista ihmiskunnan kehittämistä lautapeleistä ja tietyllä tavalla sen osaaminen kuuluu yleissivistykseen. Pelin oppiminen on helppoa, mutta eri pelistrategioiden hiomiseen voi käyttää loputtomasti aikaa. Backgammonnilla on monia vahvuuksia muihin lautapeleihin nähden, monet pelaajat arvostavat esimerkiksi sitä, että peli ei voi päättyä tasapeliin. Pelaamiseen käytettävä aika on pelaajien vapaasti päätettävissä, sillä pelin ratkeamiseen vaadittava pistemäärä voidaan sopia ennen pelin alkua. Backgammon onkin oiva vaihtoehto vaikkapa Shakille tai Tammelle.
Peliä on koitettu pelata myös kasinoilla, mutta idea ei koskaan ottanut tuulta alleen. Casino Backgammon on siitä hankala peli, että peliin mahtuu vain yksi pelaaja kerrallaan. Krupieeri joutuu siis palvelemaan vain yhtä pelaajaa kerrallaan. Tämä ei ymmärrettävästi ole kasinon näkökulmasta kovin kannattavaa toimintaa, eikä peliä uskoaksemme pelata nykyisin yhdelläkään kasinolla. Nettikasinoilta saattaa kuitenkin löytyä Backgammon kolikkopelejä. Tutustu myös artikkeliimme kolikkopeleistä ja löydä ilmaiskierroksia ilman kierrätystä ja muita upeita bonuksia.