Kuukauden tarjous
Vauhdikas logo

100 ilmaiskierrosta
100% jopa 300€

Shanghai korttipeli

Shanghai korttipeli, eli Shanghairommi tai sitoumusrommi, on usean pelaajan kesken pelattava rommipeli.


Opi Shanghai korttipelin säännöt ja pelivinkit täältä alapuolelta, taikka aloita pelaaminen saman tien loistavan bonuksen kera!

Shanghai korttipeli

Useimmat rommipelit ovat kaksinpelejä, mutta Shanghai rommia voi pelata samanaikaisesti jopa kahdeksan pelaajan kesken. Suuresta pelaajamäärästä ja pelin luonteesta johtuen pelissä käytetään kahta tai useampaa 52 kortin korttipakkaa.

Shanghai korttipelin perusidea on samanlainen kuin muissakin rommipeleissä. Pelaajat siis yrittävät muodostaa värisuoria, kolmosia, tai nelosia käyttämällä avo- tai umpipakasta nostettuja kortteja. Pelin erikoisuuksia ovat sääntömuutokset, jotka mahdollistavat kahta useamman pelaajan liittymisen samaan pelipöytään ja korttien nostamisen myös muiden pelaajien vuorolla.

Shanghairommin säännöt ovat verrattain monimutkaiset. Pelin toki oppii nopeasti, mutta edistyneempien pelistrategioiden osalta Shanghai korttipeli on huomattavasti esimerkiksi useimpia pokereita vivahteikkaampi peli. Shanghai sopii kaikentasoisille pelaajille, kunhan kaikki seurueen jäsenet ovat suurin piirtein yhtä taitavia pelaajia.

Shanghai korttipeli vaatii vähintään kaksi korttipakkaa. Nämä riittävät kuitenkin vain neljälle pelaajalle. Kuuden pelaajan peliin tarvitaan kolme korttipakkaa ja kahdeksan pelaajan peliin vaaditaan puolestaan neljä pakkaa. Tätä peliä ei yleensä pelata rahasta. Jos haluat kokeilla esimerkiksi pokeria tai blackjackia netissä voit löytää parhaat kaikki online kasinot listattuna täältä.

Shanghai korttipeli säännöt

Pelin kulku on lähes identtinen muiden rommipelien kanssa. Aluksi sekoitetaan korttipakat, joista on poistettu jokerit (halutessaan peliä voi pelata myös jokereiden kanssa).  Kullekin pelaajalle jaetaan 12 korttia. Etumiehelle jaetaan vielä yksi kortti, joten hänellä on siis yhteensä 13 korttia.

Etumies aloittaa pelin asettamalla yhden kädessään olevista korteista avopakan pohjakortiksi. Pelin aloitus eroaa siis perinteisestä Ginirommista siten, että tässä variaatiossa etumies saa itse valita kortin, jolla avopakka aloitetaan.

Tämän jälkeen vuoro siirtyy etumiehen vasemmalla puolella istuvalle pelaajalle. Muiden rommipelien tapaan pelaaja voi ottaa yhden kortin joko avo- tai umpipakasta.

Mikäli vuorossa oleva pelaaja ei halua avopakan korttia, kuka hyvänsä pelaajista voi kiilata tämän pelaajan vuorolle huutamalla “Shanghai”. Tämän jälkeen huutanut pelaaja nostaa avopakan päällimmäisen kortin ja yhden “sakkokortin” umpipakasta. Kyseiselle pelaajalle jää siis tämän tuloksena yksi ylimääräinen kortti. Vuoro palautuu tämän jälkeen varsinaisessa nostovuorossa olevalle pelaajalle, joka nostaa yhden kortin umpipakasta. Yksi pelaaja voi nostaa tämän säännön nojalla vain kolme korttia kunkin pelikierroksen aikana.

Kukin pelaaja yrittää kerätä käteensä vähintään neljän kortin värisuoria tai vähintään kolmea samanarvoista korttia. Kuvankorttien pistearvo on kymmenen ja ässien pistearvo on yksi. Muiden korttien pistearvo on niiden numeroarvon mukainen. Muiden rommipelien tapaan tässäkin variaatiossa tavoitellaan mahdollisimman pientä pistemäärää. Pelissä lasketaan siis pisteet vain niistä korteista, jotka eivät sovi mihinkään yhdistelmään. Jos pelaajalla on kädessään kaikki pelikierroksella vaaditut yhdistelmät, hän voi pöydätä korttinsa, eli asettaa ne kuvapuoli ylöspäin pelipöydälle. Tämä ei kuitenkaan vielä päätä pelikierrosta, vaan peli jatkuu kaikkien pelaajien osalta normaalisti. Muut pelaajat voivat lisätä pöydättyihin kortteihin sopivat omat korttinsa. Tämä ei kuluta pelaajan vuoroa ja yhden vuoron aikana pöydällä oleviin kortteihin voi lisätä niiden monta korttia kuin haluaa. Esimerkiksi jos jokin pelaaja on pöydännyt kolme kuningasta, voi seuraavana vuorossa oleva lisätä niihin kaksi kuningasta ja nostaa tämän jälkeen normaalisti uuden kortin. Myös kortit pöydännyt pelaaja joutuu pelaamaan normaalisti, eli nostamaan kortteja ja lyömään niitä joko omiin tai jonkin muun pelaajan pöytäämiin kortteihin, tai avopakkaan. Pelikierros päättyy vasta silloin kun joku pelaajista on pelannut kätensä tyhjäksi.

Useamman pelaajan pelissä korttipakka saattaa loppua kesken etenkin viimeisten pelikierrosten aikana. Tilanne ratkaistaan siten, että avopakka sekoitetaan uudelleen ja asetetaan uudeksi umpipakaksi. Jos sekä avo- että umpipakka loppuvat, jokainen pelaaja antaa vuorollaan kädestään yhden kortin, joista muodostuu uusi avopakka. Tässäkin tilanteessa muut pelaajat voivat huutaa “Shanghai”, ja nostaa avopakan kortin itselleen. Umpipakan puuttumisen takia tällöin ei voida enää jakaa sakkokortteja.

Sanghairommin erikoisuutena on kierroksittain vaihtuvat tavoitekädet. Kunkin pelikierroksen aikana kerätään siis vain tiettyjä korttiyhdistelmiä. Eri pelikierrosten tavoitekädet ovat seuraavat:

  • Ensimmäisellä kierroksella kerätään kahdet kolmoset
  • Toisella kierroksella kerätään kolmoset ja värisuora
  • Kolmannella kierroksella kerätään kaksi värisuoraa
  • Neljännellä kierroksella kerätään kolmet kolmoset
  • Viidennellä kierroksella kerätään kahdet kolmoset ja värisuora
  • Kuudennella kierroksella kerätään kolmoset ja kaksi värisuoraa
  • Seitsemännellä ja viimeisellä kierroksella kerätään kolme värisuoraa

Jokaisen kierroksen tavoite on siis edellistä vaikeampi. Viimeisellä kierroksella voittavan pelaajan on lisäksi saatava kaikki korttinsa sopimaan tavoitteena oleviin värisuoriin, eli nostettava ensin kortti joko avo- tai umpipakasta, ja vasta tämän jälkeen hän voi pöydätä korttinsa.

Sanghairommi pisteidenlasku

Sanghai uhkapelin pisteidenlaskuun on olemassa lukuisia erilaisia sääntöjä, eikä mikään niistä ole muita “virallisempi”. Tärkeintä onkin siis sopia käytettävistä säännöistä ennen pelin aloittamista. Yleisimmin käytetään seuraavia pistearvoja:

  • Kortit 2 – 10: Joko korttien arvon mukaan tai 5 pistettä
  • Kuvakortit: Joko korttien arvon mukaan tai 10 pistettä
  • Ässät: Joko 14 tai 15 pistettä
  • Jokeri 25 pistettä
  • Pata- tai ristikakkonen* 20, 25 tai 50 pistettä

*Tätä sääntöä sovelletaan vain, mikäli pelaajat ovat sopineet siitä, että kyseisiä kortteja käytetään jokereiden sijaan pelin wild-kortteina.

Pelikierroksen päätyttyä kaikki pelaajat pyrkivät liittämään kädessään olevat kortit pöydällä oleviin yhdistelmiin. Käteen jääneet kortit arvotetaan yllä olevien sääntöjen mukaan ja pelaajien pistemäärät kirjataan ylös. Tämän jälkeen siirrytään seuraavalle pelikierrokselle. Seitsemännen kierroksen päätyttyä kaikkien pelaajien pisteet lasketaan yhteen ja matalimman pistemäärän saanut pelaaja voittaa pelin.

Sanghairommin muunnelmat

Sanghairommissa ei tiettävästi ole virallisia sääntöjä, eikä peliä taideta pelata kilpailullisesti missään. Tämän takia pelistä onkin olemassa lukuisia erilaisia sääntömuunnelmia, jotka vaikuttavat esimerkiksi pisteiden laskemiseen.

Tavallisesti Shanghairommia pelataan ilman jokereita, mutta peliä voi halutessaan pelata myös jokereiden kanssa. Jokerit korvaavat minkä tahansa muun kortin. Pisteidenlaskussa jokerien pistearvo on yleensä 25 pistettä.

Varsinaisten jokerikorttien lisäksi jokereina voidaan käyttää myös patakakkosta ja ristikakkosta. Pisteidenlaskussa näiden korttien arvo on 20, 25 tai 50 pistettä. Jokerikortteja käytettäessä käytetään yleensä myös lisäsääntöä, jonka mukaan pelaajat voivat vaihtaa pöydätyn jokerikortin omassa kädessään olevaan korttiin, mikäli tämä kortti sopii pöydätyn kortin tilalle. Esimerkiksi jos pöydällä on ♠7, ♠8, ♠10 ja jokeri, ♠9 kortin omaava pelaaja voi vaihtaa tämän kortin jokeriin.

Pelin helpottamiseksi viimeisellä kierroksella voidaan käyttää myös sääntömuunnelmaa, jonka mukaan pakasta ei tarvitse nostaa korttia ennen omien korttien pöytäämistä.

Shanghai korttipeli yhteenveto

Shanghai korttipeli on yksi harvoista rommipeleistä, joita voi pelata myös useamman pelaajan kesken. Peli sopiikin mainiosti illanviettopeliksi esimerkiksi pokerin tilalle. Peli on kuitenkin varsin monimutkainen, joten olisi suositeltavaa että kaikilla pelaajilla olisi ainakin jonkin verran kokemusta eri rommipelien pelaamisesta. Pelaamiseen kuluu myös huomattavasti enemmän aikaa kuin esimerkiksi ginirommin parissa.

Peli on varsin työläs, sillä siinä käytetään useita korttipakkoja. Pelin jälkeen kaikki pakat ovat sekoittuneena toisiinsa, joten korttien järjesteleminen omiin pakkoihinsa vaatii ylimääräistä vaivaa tai uusien korttipakkojen hankkimista.