100 ilmaiskierrosta
100% jopa 300€
Gin Rummy, eli Ginirommi, on hieman pokeria muistuttava kahden pelaajan korttipeli
Peli oli aikoinaan todella suosittu Hollywood-tähtien ja muiden yläluokkaisten keskuudessa, mutta sittemmin se on lähes unohtunut. Tästä artikkelista löydät helpot ohjeet tyylikkään ja elegantin Ginirommin pelaamiseen.
Gin Rummy (Ginirommi) korttipeli kehitettiin 1900-luvun alussa. Pelistä luotiin tarkoituksella hieman nopeatempoisempi kuin perinteisestä rommipelistä. Tämä johtui siitä, että pelistä oli tarkoitus tehdä kevyt illanviettopeli, jota oli nimensä mukaisesti tarkoitus pelata hieman päihtyneenä. Ginirommi on aito herrasmiespeli, joka oli suosionsa huipulla 1930-luvulla. Peli tuli tunnetuksi erityisesti näyttelijöiden ja muiden julkkisten suosikkipelinä. Se oli myös näkyvästi esillä aikansa populaarikulttuurissa – esimerkiksi James Bond on pelannut tätä peliä useampiakin arkkikonnia vastaan.
Nykyisin peli ei ole enää erityisen suosittu, eikä sitä nähdä paheellisena juomapelinä. Ginirommia pelataan toki vielä nykyisinkin, mutta esimerkiksi Helsingin Casinolta on turha etsiä Ginirommiturnauksia. Peliä pelatakseen on luultavasti lähdettävä Las Vegasiin asti.
Ginirommia voi pelata myös useilla nettisivuilla mutta ei kuitenkaan kasinoilla ilman rekisteröitymistä. Nettikasinoilta tätä peliä on turha etsiä, sillä kyseessä ei ole uhkapeli, vaan pokeria muistuttava taitopeli.
Gin Rummy on kahden pelaajan korttipeli, jota pelataan tavallisella 52 kortin pakalla. Ässän arvo on yksi ja kaikkien kuvakorttien arvo on kymmenen. Muiden korttien arvo on luonnollisesti niiden pistearvon mukainen. Pelaajien tavoitteena on kerätä mahdollisimman paljon pisteitä. Tavallisesti peli päättyy silloin kun toinen pelaajista on kerännyt sata pistettä, mutta pelaajat voivat myös sopia pistemäärän keskenään.
Pelin aluksi jakaja jakaa molemmille pelaajille kymmenen korttia. Ginirommia pelataan käytännössä vain tuttujen kesken , joten kumpikin pelaaja voi toimia vuorollaan jakajana.
Ensimmäisen jakajan valitsemiseen ei ole olemassa mitään virallista sääntöä.
Korttien jakamisen jälkeen jakaja kääntää pakan päällimmäisen kortin ja asettaa sen kuvapuoli ylöspäin. Tämä kortti aloittaa avopakan. Pöydälle jäänyttä pakkaa kutsutaan jatkossa umpipakaksi.
Ensimmäisen pelivuoron saa se pelaaja, joka ei toimi jakajana. Pelaaja voi ottaa avopakan ensimmäisen kortin. Jos hän ei halua sitä, jakajana toimiva pelaaja voi ottaa kortin. Mikäli kumpikaan pelaaja ei halua korttia, vuorossa oleva pelaaja voi ottaa yhden kortin umpipakasta ja laittaa yhden kädessään olevista korteista avopakkaan. Tämän jälkeen vuoro siirtyy jakajalle, joka voi nostaa päällimmäisen kortin joko avopakasta tai umpipakasta. Kortin nostamisen jälkeen jakaja joutuu laittamaan yhden kädessään olevista korteista avopakkaan.
Pelaajien tarkoituksena on kerätä korttiryhmiä, jota muistuttavat hieman pokerikäsiä. Hyväksyttyjä ryhmiä ovat kolmoset, neloset, ja vähintään kolmen kortin muodostamat värisuorat. Pelin tarkoituksena ei ole mahdollisimman vahvan käden muodostaminen, vaan huomio tulee kiinnittää ryhmiin kuulumattomiin kortteihin. Jokainen ryhmiin kuulumaton kortti antaa arvonsa mukaisen määrän pisteitä. Esimerkiksi käden 3, 4, 4, 4, 8, 8, 8, Q, Q, K pistearvo on 33 pistettä. Kaksi kuningatarta ei vielä muodosta ryhmää, joten molemmista tulee 10 pistettä, yksinäinen kuningas antaa niin ikään 10 pistettä, ja kolmosesta tulee kortin numeroarvon mukaisesti kolme pistettä. Pelaajien tarkoituksena on siis saada mahdollisimman vähän pisteitä. Näitä korttien antamia pisteitä (deadwood points) ei tule sekoittaa voittajan määrittäviin pisteisiin. Palaamme asiaan pisteidenlaskua koskevassa kappaleessa.
Pelaajat jatkavat vuorotellen korttien nostamista, kunnes jommankumman pelaajan kädessä olevien korttien pistemäärä on enintään kymmenen. Tällöin pelaaja voi lopettaa pelin. Lopettaminen tapahtuu asettamalla yksi kädessä olevista korteista avopakan päälle kuvapuoli alaspäin. Pelitilannetta, jossa lopettavalla pelaajalla ei ole yhtään pistettä, kutsutaan Giniksi.
Pelin lopettanut pelaaja asettaa korttinsa pöydälle kuvapuoli ylöspäin ja ryhmät selkeästi eriteltynä. Myös vastapelurin on tässä vaiheessa paljastettava korttinsa. Nyt vastapelurilla on mahdollisuus täydentää omaa kättään käyttämällä lopettajan kädessä olevia kortteja. Vastapuoli saattaa jopa voittaa jaon, jos hänen kätensä pistearvo on täydentämisen jälkeen matalampi kuin pelin lopettaneen pelaajan.
Tässä vaiheessa siirrymme laskemaan pisteitä. Pelin aikana pelaajien tavoitteena oli saada mahdollisimman vähän pisteitä, kun taas pisteidenlaskussa tavoitteena on saada mahdollisimman paljon pisteitä. Pisteet kertyvät seuraavien sääntöjen mukaan.
Esimerkki pisteiden laskemisesta:
Pelaaja lopettaa pelin kädellä 2♠, 3♠, 4♠, 5♠, 6♠, 8♠, 8♣, 8♥, 8♦, A♠
Vastapuolen käsi on A♣, A♥, 5♣, 5♥, 5♦, 7♥, J♠, J♣, J♥, J♦
Pelaajan kädessä on mihinkään ryhmään kuulumaton ässä. Tästä pelaaja saa yhden pisteen. Vastapuolella on kaksi ässää ja seiska. Vastapuolen ässä kuitenkin muodostaa ryhmän pelaajan omien ässien kanssa, joten niistä ei jaeta pisteitä. Nyt vastapuolen ainoa ryhmiin kuulumaton kortti on yksinäinen seiska. Tästä jaetaan seitsemän pistettä.
Voittanut pelaaja saa aluksi 7-1 = 6 pistettä + 25 pistettä pelin voittamisesta. Yhteensä voittanut pelaaja tienasi tällä pelikierroksella 25 + 6 = 31 pistettä.
Ginirommi melko suoraviivainen korttipeli, mutta se antaa samalla runsaasti tilaa taktikoinnille. Pelatessa hyvillä nettikasinoilla kannattaa keskittyä oman käden vahvistamisen ohessa myös vastustajan korttien hahmottamiseen. Vastapuolen kädestä pääsee helposti vihille, sillä molemmat pelaajat näkevät avopakasta nostetut kortit. Jos huomaat vastapuolen nostavan johdonmukaisesti tiettyä maata olevia kortteja, voit olla varma siitä että hänen kädestään löytyy värisuora. Samoin kaksi saman pistearvon korttia nostaneen pelaajan kädessä on kaikella todennäköisyydellä kolmoset tai neloset.
Vastapuolen tarkkailusta tietoinen pelaaja voi käyttää tätä myös edukseen. Pelaaja voi pyrkiä nostamaan kaikki korttinsa umpipakasta. Tämä tekee hänestä immuunin vastapuolen tarkkailulle, mutta samalla johtaa todennäköisesti huonomman käden saamiseen. Avopakan käytön kanssa kannattaakin olla tarkkana – pyri pitämään nostot sellaisina, etteivät ne muodosta helposti hahmotettavaa kokonaisuutta.
Suuret kortit kannattaa yleensä hylätä ensimmäisenä, sillä ne antavat pieniä kortteja enemmän pisteitä. Tämä sääntö ei kuitenkaan päde kaikissa tilanteissa, sillä vastapelaajasi saattaa noudattaa samaa sääntöä. Mikäli huomaat vastapelaajan toimivat näin, sinun kannattaa pitää kiinni kuvakorteistasi – todennäköisesti vastapelaaja syöttää sinulle kaikki haluamasi kortit!
Gin Rummy sopii mainiosti matemaattisesti lahjakkaille ja hyvämuistisille pelaajille, sillä pelin edetessä pelaaja saa yhä enemmän tietoa pakassa jäljellä olevista korteista ja vastustajan kädestä. Ginirommi onkin mitä enimmissä määrin taitopeli, jossa pelaajat saavat huomattavaa etua korttien laskemisesta.
Ginirommi on klassinen korttipeli, joka on enimmiltä osin jo ehtinyt vaipumaan historian hämärään. Kahden pelaajan pelinä Ginirommi toimii kavereiden kanssa pelatessa hyvänä vaihtoehtona pokerille, joka puolestaan sopii paremmin isommalla porukalla pelattavaksi.