iGaming-ala on ikuisesti muuttuva ala, joka kehittyy koko ajan yhä paremmaksi, mutta samalla myös sen säännöt ja ehdot muokkautuvat muuttuvan ympäristön mukaan. Ala on tänä päivänä erittäin monipuolinen ja moniulotteinen. Se käsittää niin netissä pelattavat videopelit, konsolipelit, virtuaalisen todellisuuden pelit ja online-rahapelaamisen. Jokaisen niiden kohdeyleisö ja käyttäjämäärät vaihtelevat maittain.
Kyseessä on kuitenkin sadoista miljoonista käyttäjistä koostuva markkina-ala, joka on tuonut omat haasteensa myös maksupalveluille. Niiden on täytynyt sovittaa palvelunsa jatkuvasti kehittyvään teknologiaan ja pelaajien muuttuvien tarpeiden mukaan. Kyseessä on erittäin suuri kysyntä, joka on samalla myös täynnä onnistujia ja epäonnistuneita maksupalveluita.
Modernit pelaajat jakautuvat useisiin pelilaitteisiin ja maantieteellisten erojen mukaan. Yhä useampi haluaa käyttää arkisisissa toimenpiteissä mobiililaitteitaan, joka on mahdollistanut aivan uusien maksujärjestelmienkehittämisestä. Samalla niiden on pitänyt olla myös sopivat esimerkiksi virtuaalisen todellisuuden ja lisätyn todellisuuden ympäristöissä.
Mobiilimaksamisen ja nettimaksupalvelujen ansiosta perinteisten maksuvälineiden, kuten luotto- ja pankkikorttien, suosio on hiipumassa. Uudet maksuvälineet ovat jopa muodostaneet täysin uusia pelitapoja, joista parhain esimerkki on niin sanotut nettikasinot suomalaisille ilman rekisteröitymistä. Ne pohjautuvat suomalaisille tuttuihin verkkopankkisiirtoihin, mutta välikätenä kasinon ja pankin välillä toimii ruotsalainen Trustly-maksupalvelu.
Samalla perinteiset nettikasinot, kuten alan konkari William Hill Kasino, ovat laajentaneet hyväksymiensä maksutapojen määrää entisestä pelkästä luotto- ja pankkikorteista kattamaan esimerkiksi nettilompakot, mobiilimaksun, verkkopankkisiirrot ja jopa prepaid-kortit. Myöskin virtuaalivaluutat ovat vakiinnuttaneet paikkansa rahapelimaailmassa.
Mobiilipelit ovat täysin uusi pelimuoto, joka on kehittynyt mobiililaitteiden myötä. Ihka ensimmäinen suurhitti oli Nokian luoma Mato-peli, mutta nykyään pelkästään Suomessa toimii satoja mobiilipelaamiseen keskittyneitä IT-alan yrityksiä. Niiden menestystä on voitu ihailla ympäri maailmaa esimerkiksi Supercellin ja Rovion myötä.
Suomalaisten taidot mobiilialalla on jo todistettu kansainvälisesti, joten ei ole yllätys, että myös mobiilimaksamisen pioneerit on keksitty Suomessa. Erityisesti igaming-alalla käytettävistä maksupalveluista tunnetuin on taatusti Siru Mobile. Itseään maailman helpoimpana tapana maksaa matkapuhelimella mainostava Siru Mobile käy pelimaailman rinnalla myös nettikaupoissa.
Sirun perusidea on tämä: asiakas valitsee Siru Mobilen maksuvälineenä, jonka jälkeen rahansiirto tehdään ohjeiden mukaan ja summa lisätään puhelinlaskuun. Palvelu ei vaadi rekisteröitymistä, vaan käyttäjän pitää pelkästään vahvistaa matkapuhelinnumeronsa siihen lähetettävällä tekstiviestikoodilla. Se toimii jo Ruotsissa, Suomessa ja Isossa-Britanniassa.
Toinen suosittu mobiilimaksutapa pelialalla on Zimpler, joka on lähtöisin Ruotsista. Sen toimintaidea on melkein sama Siru Mobilen kanssa, mutta tällä kertaa asiakas voi myös maksaa maksunsa Zimpler-palveluun syöttämällä luottokortillaan tai 14 päivän sisällä erillisellä laskulla. Muissa tapauksissa talletettu summa liitetään puhelinlaskuun.
Kryptovaluutat ovat jo perusideansa takia erityisesti pelialaan sopiva rahayksikkö. Lohkoketjujärjestelmään perustuvat rahayksiköt kiinnostavat kaikkia hieman tietokoneista ymmärtäviä, koska niitä voi myös louhia netistä ja täten omistajuus on melkeinpä ilmaista. Virtuaalivaluuttojen suurin ongelma koskeekin niiden anonyymisyyttä ja arvonvaihtelua, koska ne eivät ole kiinnitetty mihinkään mitattavaan arvoon, kuten jonkun maan talouteen.
Anonyymisyys tuo itsessään ongelman siinä, ettei rahansiirtoja voida jäljittää ja täten rahojen alkuperää ei voida tietää, joten kyseessä voi olla rikollinenkin toiminta. Anonyymisyys on kuitenkin asia, jonka takia virtuaalivaluutat perustettiin: protestina maailmaa hallitsevia valuuttoja vastaan. Etenkin Eurooppa kokee kryptovaluutat edelleenkin liian ongelmallisia, että niiden käyttöä voisi sallia laajemmin.
Juuri näiden rajoituksen takia virtuaalivaluuttojen omistajien määrä ei ole kasvanut merkittävästi. Rahapelialalla virtuaalivaluutoista on puhuttu jo vuosia ja alkuaikojen hehkutus on vaihtunut hiljaiseksi odottamiseksi. Nettikasinot ovat kiertäneet käyttöongelman hankkimalla toimilisenssinsa virtuaalivaluutat sallivalta Curacaolta, joten rahapelaamisen pariin pääsee jo joillakin rahapelisivustoilla, joskin kysyntää ei vielä ole tarpeeksi.
Samalla kun itse pelaaminen monimuodostuu, maksuvälineiden tie tulee olemaan täynnä kysymysmerkkejä ja haasteita, joita ratkaisemaan tarvitaan paljon tietämystä ja kokemusta. Innovaatiot, kuten Trustlyn kehittämä Pay N Play, ovat osoittautuneet jättimenestykseksi, mutta aina se ei välttämättä ole näin. Tällä hetkellä sen kilpailijana voidaan nähdä jo ruotsalaista Brite-palvelu, joka on vasta tuloillaan. Se, miten se vaikuttaa kilpailutilanteeseen, jää nähtäväksi.
Mobiilimaksamisen keinot ja rajat tulevat lisääntymään. Tällä hetkellä esimerkiksi Siru Mobilella voi tallettaa ja kotiuttaa huomattavasti pienempiä summia kuin muilla maksuvälineillä. Ala tulee taatusti kohtaamaan täysin uusia maksuvälineitä, jotka voivat perustua esimerkiksi sormenjälkitunnistukseen. Virtuaalivaluuttojen sijaan taasen emme odota suurempaa muutosta seuraavan viiden vuoden sisällä taloudellisen epävakauden takia.